„S projekty je to jako s jídlem. Jídlo i projekty jsou pro nás součástí každého dne. Jídlo i projekty však mohou být špatně připravené, můžeme je hltat v nepřiměřeném množství a po obojím nám může být i pěkně špatně.“
Umět řídit projekty je velmi užitečná kompetence pro firmu i jednotlivce. Abyste mohli dobře prodat, musíte mít trvale konkurenceschopný produkt. Ten však potřebujete také vyvinout, vyrobit a dodat. A to bez dobré projektové kultury jenom těžko zvládnete. Průměrnost je totiž drahá a zaneprázdněnost zbytečná!
Skutečně chcete, aby za vámi pořád chodili vaši podřízení a kolegové, abyste za ně řešili věci, které si měli dávno vyřešit sami? Prozradím vám, co se s tím v projektovém řízení dá dělat.
Řízení projektů 5.0 – ověřený recept na úspěch
Řízení projektů 5.0 je o lidech. Lidé mají své vlastnosti, postoje a schopnosti. Rozvoj schopností potřebuje mít jasný plán, řád a rytmus. Pro řízení projektů je online vzdělávání produktivnější. Proč topmu tak je si můžete přečíst v článku 317 km pěšky a další výhody přechodu do online. Online vám však nic neodpustí. Při prezenční formě zkušenému lektorovi stačí fixa, flipchart a dostatek kávy. V online podobě je samotná příprava mnohem náročnější. Je třeba, aby vše bylo interaktivní, zábavné a pestré.
Dobrý online není jen „mluvící hlava“ s promítaným PowerPointem.
Samostudiem může vzniknout znalost, ale nikoli dovednost. Samostatně lze online bez problémů trénovat např. ovládání SW aplikací, ale ne projektové řízení. Vždy je třeba zapojit zkušeného lektora. Je to stejné jako při sportu. Bez mentora, průvodce, či kouče ustrnete na průměrné úrovni. Bez zpětné vazby nevíte, zda děláte věci dobře a také často studium odkládáte a vesele prokrastinujete.
Dobrý online není jenom samostudium u počítače.
V SHINE již od roku 2010 využíváme vlastní originální koncepci SHINE Project Management Academy®. Postupně jsme v posledních letech tuto koncepci zásadně inovovali přidáním nových prvků:
- Typologie Wealth/Talent Dynamics
Pomocí této praktické typologie dokážeme odhalit vlastnosti a talenty lidí. Dokážeme tak přesněji nasměrovat jejich pozornost směrem, kde budou mít nejlepší výsledky. - Microlearning
Ten reaguje na snižující se pozornost, nedostatek času a nutnost studovat samostatně online. Jedná se o využití krátkých a stručných videí v délce 3-4 minuty. Sledování zabere málo času a lidé si je tak mohou pouštět na mobilech, tabletech i počítačích kdykoliv, kdy mají volnou chvíli. -
Využívání umělé inteligence - Díky tomu, že jsme naše znalosti převedli do vektorové databáze, tak k dispozici máme dva AI nástroje ChatGPT SHINE Project COPILOT a SHINE AI Chatbot. Vše kombinuleme s živým člověkem- copilotem. Inovativnost a vyšší produktivita takového řešení je vidět na našem stránce Projektový COPILOT.
PODÍVEJTE SE NA TOTO UKÁZKOVÉ VIDEO MICROLEARNINGU - spustíte jej kliknutím na obrázek.
- Kombinace více formátů a kratších časů pro kurzy
Je to stejné jako s již zmíněným jídlem. Aby byla strava vyvážená, je nutné vhodně kombinovat více dobrých surovin: microlearningová videa, online tréninky, prezenční setkání, samostudium, kvízy a testy.
- Flipped Classroom (třída naruby)
Zařazení microlearningu umožňuje realizovat online i prezenční kurzy tak, že samostudium probíhá před kurzem. Na kurzu pak spolu věnujeme maximum času procvičování a reálným situacím. Trénink je tak mnohem efektivnější a může být ve výsledku i kratší. Videa je možné využít i přímo na samotném kurzu jako modelové situace a také následně k připomenutí a rozšíření znalostí, které předáváme u jednotlivých témat.
- Rytmus, přehled a přístup k online materiálům hlídá e-learning systém
Koncept je založen na tom, že v několika cyklech se znalosti a dovednosti prohlubují. My v SHINE využíváme vzdělávacího portálu našeho partnera DIGISKILLS.CZ.
Typická reakce účastníka dobře vedeného online tréninku:
“Původně jsem se na kurz ani nechtěl přihlásit. Říkal jsem si, že si počkám na prezenční formu. Ale když prezenční forma není možná tak dlouho, tak jsem to zkusil. Výsledek naprosto předčil mé očekávání. Vůbec jsem se nenudil a díky mnoha aktivitám celý den utekl jako nic. Dokonce vidím, že pro některé věci je online trénink lepší než trénink prezenční. Díky.”
V inovované koncepci využíváme dávkové učení, reálné situace pro ilustraci k tématům a zadávání úkolů v mezidobí mezi kurzy.
Promyšlené aktivity krok za krokem probíhají takto:
- Cyklus začíná samostudiem s využitím microlearningu a kvízem.
- Následuje prezenční, nebo online kurz.
- Klíčový je přenos do praxe, který vychází z dohodnutého zadání na konci tréninku.
- Velmi užitečný je tzv. „Mastermind“, kdy si lidé navzájem radí a pomáhají i v rámci jednotlivých setkání. Dle našich zkušeností dokonce „Mastermind“ funguje v online prostředí lépe než na fyzických setkáních, protože lidé se méně ostýchají a snadno si přes sdílenou plochu ukazují fungující příklady ze své vlastní praxe.
- Tento cyklus probíhá opakovaně.
Postupy, které se lidé naučí při takto postaveném online tréninku pak dokážou použít i v praxi na reálných projektech.
S online vzděláváním je to jako s návštěvou plesu.
Na ples můžete přijít neučesaný, bez saka a kravaty, ve špinavých a sešlapaných botách. Pokud vás tam vůbec pustí, tak rozhodně velký dojem neuděláte.
Účesem, sakem, kravatou a boty jsou pro online:
- Fungující připojení k internetu.
- Všichni se slyší a díky kameře i vidí.
- SW aplikace, ve které trénink probíhá, umožňuje vytvářet operativně menší skupinky.
- K dispozici je sdílená cloudová plocha, kde se dá snadno kreslit a pracovat ve skupinkách.
To vše vytváří pevné základy našich úspěšných tréninků a workshopů.
Kromě toho, aby lidé kolem Vás uměli, musí také chtít. My již od roku 2014 využíváme u nás ve firmě unikátní oceňovací systém MOTIV-ACE®. Funguje na principech sebehodnocení v rámci projektových týmů. Ne vedoucí, ale přímo lidé, kteří na projektech pracují, si sami rozdělují práci a sami se za ni také vzájemně oceňují. Tato ocenění pravidelně zaznamenáváme a využíváme pro spravedlivé vyplácení projektových bonusů a odměn.
Může vám to připadat jako nemožné, ale díky takto postaveným jednoduchým principům jsme dokázali letos od března zcela přestavět kuchyni, ve které vaříme naše projektová menu.
Lidé mají rádi, když je chválíte a chtějí dělat dobrou práci. Zároveň potřebují znát smysl toho, co dělají, chtějí se rozvíjet a potřebují svobodu, aby mohli věci řešit sami. Nastavte prostředí, aby tomu tak bylo.
Závěr
S dobrou projektovou akademií je to stejné jako s dobrým jídlem. Používejte jenom kvalitní a čerstvé suroviny, dopřejte si pestrost, nepřejídejte se a jezte v pravidelných intervalech. Využívejte služeb dobrého kuchaře a znalého personálu. Pokud vaši lidé budou umět, podpoří to i jejich chtění. Pokud jejich umění navíc okořeníte lepším prostředím a systémem motivace, budete překvapeni, jak rychle se věci posunou vpřed.
Autor článku: Josef Hajkr
Citované a související zdroje:
HAJKR J.: 317 km pěšky a další výhody přechodu do online, [online] jaknazmenu.cz, ©2020. [cit. 31.3.2021]
MOTAL M., HAJKR J.: Průměrnost je drahá, zaneprázdněnost zbytečná [online]. jaknazmenu.cz, ©2020. [cit. 10.2..2020]
#3 Řízení projektů jednoduše - zlepšete řízení projektů efektivně online
Doporučení k dalšímu samostudiu z našeho blogu www.jaknazmenu.cz:
HAJKR J: Josef Hajkr o řízení projektů, vzdělávání a novém způsobu řízení inovací [online] HOTCAST Filipa Dřímalky, Brno, ©2020 [cit. 9.11.2020]
HAJKR J.: Spolupráce je jako vztah - Musí být skutečná a férová - představení MOTIV-ACE® [online]. jaknazmenu.cz, ©2020. [cit. 28.1.2020]
Nastavte férové prostředí pro projekty, změny a inovace www.motiv-ace.cz