Všichni to znáte: Během dne děláte hodně věcí, máte dlouhé seznamy úkolů, ale nikdy není vše hotovo. Musíte neustále urgovat věci, které vám někdo slíbil, a když po urgencích dostanete výsledek práce, tak zjistíte, že to není to, co jste skutečně potřebovali. Jste naštvaní, přetížení a demotivovaní.
Nabízím vám léty ověřenou dohodu a jednoduché techniky, jak mít jasno, předejít zklamání z nepochopení a dostat výstupy práce, které potřebujete a očekáváte.
Dohoda: “Odpovědnost za předanou informaci a její plné pochopení má ten, kdo informaci sděluje.”
Abyste tuto dohodu správně použili, postupujte takto:
- Využijte komunikační kanál přiměřený situaci.
Jaké SW nástroje umí použít ten, komu informaci předáváte? Poslat někomu zprávu do firemního kanálu v Teams vůbec nezaručuje, že si jí daný člověk všimne, nebo že má nastaven příjem zpráv. Je potřeba Loom? Zoom? Room? - Ověřte, že zpráva k příjemci dorazila a že ji zaznamenal.
Tady vám nepomůže automatické potvrzování příjmu zpráv. Potřebujete vědomou zpětnou vazbu. Slovně, nebo písemně. - Ověřte, že informace byla správně pochopena. Toto vyžaduje získat takovou zpětnou vazbu, ze které je jasné, že zadání bylo pochopeno správně. Spíše než e-mail využijte zpráv a chatu ve vhodné aplikaci. Nestačí vám reakce ANO. Z ní totiž nejde poznat, zda-li druhá strana zadání pochopila správně. Můžete také nahrát hlasovou zprávu, nebo video zprávu.
Technika použitelného výsledku
- Soustřeďte se na to, CO a PROČ má vzniknout.
- Vždy popište očekávaný výstup jako použitelný výsledek.
- Zadání definujte tak, že je jasné, jak má vypadat to, co skutečně potřebujete.
- Pokud je daná věc složitější, vytvořte sdílený cloudový dokument. V něm můžete dát komentáře, odkazy, vše vyjasnit. Můžete také v Loom nahrát krátké video.
- Pokud potřebujete sledovat stav plnění úkolu, tak jej zadejte ve vhodné aplikaci. U nás ve firmě k tomuto účelu používáme Freelo.
Správně zadání není: “Potřebuji na páteční schůzku se zákazníkem připravit prezentaci projektu”. Ani “V pátek máme schůzku se zákazníkem a potřebujeme prezentovat projekt”.
Dejte si s tím trochu práci a popište to jasně.
“Prezentace projektu je pro páteční schůzku se zákazníkem připravena způsobem, že nic nechybí k tomu, aby náš jednatel mohl ukázat, že projekt je skvělý, vyvíjí se dobře a že v nás zákazník může mít plnou důvěru. Rozsah prezentace je 30 minut. Očekává se cca 5 úvodních slajdů. Slajdy nesmí být komplikované. Graficky by měly vypadat cca tako (posílám odkaz na ukázku). Na jednom slajdu musí být i aktualizovaný výhled směrem vpřed. Pro zvýšení důvěry pak musí být vytvořena i druhá prezentace, kde jsou další detaily pro diskusi. A pozor, musí být připravena i živá ukázka toho, co funguje. Ukázka je otestována, je připraven její scénář a jasný návod, jak ji provést. Schůzka začíná ve 14:00, ale prezentace musí být hotova již na přípravnou schůzku ráno v 09:00, aby bylo možné vše ještě společně projít a nacvičit. Celý výstup se tak skládá z úvodní prezentace, detailní prezentace, ukázky naživo a scénáře ukázky. Součástí výstupu je i společný nácvik v pátek ráno.”
Technika vyjednávání závazků
Naučte se jak správně uzavírat závazky. Já používám postup z knihy Vědomý business. Autor Fred Kofman zde upozorňuje, že problém často vzniká tím, že si jenom myslíme, že vznikla dohoda.
Použijte tento postup:
- Oslovte konkrétního člověka. Musíte se přímo obrátit na toho, po kom něco chcete. Řekněte to jasně: “Petře, já potřebuji, abys ty udělal….” Na schůzkách, kde je více lidí a probíhají online, je to ještě důležitější.
- Řekněte PROČ. Musíte vždy vyjasnit PROČ danou věc potřebujete a jaký je celý kontext. Je chybou domnívat se, že když zadáte úkol přesně, tak to stačí..
- Jasně řekněte, CO je použitelný výsledek. Zde použijte techniku použitelného výsledku, kterou jsem popsal výše.
- Vyžádejte si potvrzení závazku. “Jindro, můžeš to prosím do pátku do 09:00 dělat?”
Vykonavatel má 5 možností, jak zareaguje:
- ANO. Udělám to.
- NE. Bohužel se k tomu nemohu zavázat.
- PODMÍNĚNÉ ANO. Udělám to, ale potřebuji aby…,
- ALTERNATIVA. Mám jiný návrh…
- ODLOŽENÍ DOHODY. Nyní se k tomu nemohu zavázat, ale ověřím si několik věci a ozvu se ti odpoledne a dám vědět.
Když dodržíte tuto strukturu žádosti i možných reakcí, budete vždy mít jasno, na čem jste se dohodli.
Závěr
Dohoda o odpovědnosti za předanou informaci i techniky Použitelného výsledku a Vyjednávání závazků se mi osvědčily v mnoha situacích. Dají se snadno nacvičit a v dnešní rychlé digitální době se hodí snad ještě víc, než kdy dřív. Na složité věci a postupy nemá v současnosti nikdo čas, ale pokud začnete používat tyto 3 užitečné věci, uvidíte, že se věci kolem vás začnou zlepšovat.
A ostatně soudím, že digitální projektové řízení funguje skvěle.
Autor: Josef Hajkr, SHINE Consulting
Citované a odkazované knihy a články
KOFMAN, Fred. Vědomý business: integrita, úspěch a štěstí. Praha: Portál, 2010. Přeloženo z originálu: KOFMAN F.: Conscious Business:How to Build Value Through Values Odkaz na audioknihu.
DŘÍMALKA F.: Loom? Zoom? Room? [online] https://drimalka.com/, ©2021. [cit. 13.10.2021] Dostupné z: https://drimalka.com/loom-zoom-room/