V obci kde žiji a kde má sídlo i SHINE Consulting jsme se rozhodli podpořit starostu a zorganizovat rozsáhlý dobrovolnický projekt vzájemné pomoci. Od 13.3.2020 jsme udělali mnoho věcí. Skvělá zkušenost!
Před časem jsem napsal článek, o tom proč vlastně lidé neošetřují rizika dopředu, proč nechtějí přijít o peníze ani za týden práce a přitom klidně budou riskovat ztrátu mnohem více peněz při nemoci, či dokonce ohrožovat něčí život. Spoléháme na své štěstí a máme averzi k jisté ztrátě (byť v kontextu života nepodstatného) svého výdělku. Ale nyní již zcela konkrétně k tomu, jak celá akce proběhla.
Průběh akce:
Aby celý dobrovolnický projekt byl řízen kvalitně, požádal jsem o pomoc kolegy ze SHINE Consulting. Pomoc s IT technologiemi zajišťovali bezplatně všichni naši technologičtí partneři. ANABIX poskytl svůj CRM systém pro evidenci kontaktů. Snadnost nasazení ANABIX nám v krizové situaci velice pomohla. Dále pak to byl SmartEmailing pro zasílání newsletteru a Inteligent Technologies nám skvěle pomohl s vizualizací dat pomocí PowerBI. Kam se příběh dostal za období od 13. března do 30.dubna, kdy jsme projekt v první etapě dokončili, je vidět na news, které jsme v Pozořicích průběžně vydávali:
- Pozořice news č.6. (21.5.2020) obsahují závěrečné shrnutí akce a také i popis práce všech lidí, kteří se starali o koordinaci, IT a šíření informací.
- Pozořické news č. 5 (23. 4. 2020) obsahují mj. informace o tom, jak byla organizována práce kurýrů a dispečinku.
- Pozořice news č. 4 (1. 4. 2020) se článkem o práci početného týmu Roušek.
- Pozořice news č. 3 (24. 3. 2020), kde je zveřejněn i záměr a kompletní popis toho, jak bylo nastaveno řízení akce, aby byla činnost štábu transparentní a aby se mohli inspirovat i další.
- Pozořice news č. 2 (18. 3. 2020) měl za úkol pouze šiřit jedno varovné video, aby lidé prostě vzali situaci vážně.
- Pozořice news č. 1 (17. 3. 2020) – Úvodní číslo e-mailového zpravodaje. Tímto news jsme podali na začátku všechny podstatné informace.
A teď dávejte dobrý pozor!
Vtip je ten, že jsme (kromě našich znalostí, jak takové kritické programy zorganizovat) nasadili rovnou i inovativní řešení MOTIV-ACE. Chtěli jsme, aby lidé i z dobrovolnické akce měli rychlou zpětnou vazbu, co kdo dělá a kolik času zadarmo věnuje ostatním. Jde o to, aby bylo viditelné ocenění. Rozhodli jsem se v tomto případě upřednostnit vizualizaci dat po týmech. Aby nevznikl pocit, že někdo s někým individuálně závodí. Neprobíhají také týdenní hodnoticí porady se zaznamenáním užitečnosti jednotlivců. Užitečnost je prostě dána tím, že lidé sami cítí, co je potřeba udělat. Nikdo nečeká na konci nějaké bonusy. O ty zde nejde. Přístup MOTIV-ACE pomohl a bude pomáhat i v takové situaci. Díky němu máme perfektní informace, můžeme se lépe rozhodovat a můžeme ukázat všem, že na šití roušek pro spoluobčany se podílelo mnohem víc lidí a týmů, než jenom ti, kdo roušky šijí.
Data zaznamenaná pomocí MOTIV-ACE® jsou vizualizována pomocí Microsoft PowerBI a jsou veřejně dostupná zde.
Níže sdílím dokumenty, které můžete použít jako inspiraci:
-
Ti, kdo SHINE znají ví, že vždy vytváříme jasný záměr s vizí a cíli. Nejinak tomu je i v Pozořicích. Náš záměr je ZDE.
-
Odkaz na dokumenty od nás z obce k využití dalšími ZDE.
-
V SHINE jsme u nás v městysi pomohli nastavit řízení tohoto kritického programu. Vytvořili jsme pak i formou jednoduchého webu metodiku, jak tyto situace v obci řešit. Nabízíme ji všem ZDE.
Poučení - mělo to smysl?
V článku Klam plánování - smutné účtování jsem již dříve psal o typickém lidském chování. Jakoukoliv přípravu podceňujeme a zpětně se vždy umíme vysvětlit, jak to vlastně bylo.....
Všichni známe princip zpětného pohledu. Zpětným pohledem vždy hodnotíme naše činy. Někdy si říkáme: “Vždyť to je jasné, jak to ti lidé tehdy mohli nevidět!” Vtip je ale v tom, že své činy děláme v dané chvíli a s využitím informací, které v tu dobu máme k dispozici. Teprve čas ukáže, zda-li jsme se rozhodli správně, či nikoliv. Všem nám, kteří máme odvahu konat, jasně říkám: "Jenom čin v pravou chvíli a čin vedený srdcem je účinný." Budete mnohem více lidovat toho, co jste neudělali, než co jste udělali.
Vím, že našemu národu není vlastní plánování a kvalitní příprava, nechce se nám přebírat ověřenou praxi, na doporučení od úřadů kašleme a dokonce závidíme, že „učitelé mají volno...“. Tyto situace nemáme prostě vůbec nacvičené, Hlavně však požadujeme, ať nám naše ztráty někdo zaplatí. Kultura nároků v praxi a tento přístup se nám může bohužel vymstít. Už vidím ty zástupy právníků, jak se přou, kdo co komu má zaplatit a kdo způsobil škodu. Už vidím tlupy byrokratů, pomstychtivců a lidí, kteří v rozhodné chvíli byli zalezlí někde za pecí, jak požadují dodržovaní předpisů, které jsou pro krizové situace zcela neaplikovatelné. Už vidím ty mnohé, kteří chtějí různé podproy, a dotace, ale přitom nehodlají dodržovat pravidla, na základě kterých podpory a dotace získali.
Závěr
Začal jsem sametově. Sametově i končím. To, že lidé prokazují úžasnou míru solidarity jako v roce 1989 je skvělé. Tehdy jsem to zažil osobně v Praze. Jistě, je to vpravdě agilní doba. Je ale opravdu velká škoda, mrhání potenciálem a časem, že stejná věc je vymýšlena na 50ti různých místech. Mnoho děláme v dobré víře, ale neefektivně a možná někdy i kontraproduktivně. Pokud bychom uměli věcí lépe připravit a systematičtěji řídit, bylo by to snadnější. Nikdy nelze vše zcela připravit a naplánovat, ale jsou chvíle, kdy se to fakt hodí.
Autor článku: Josef Hajkr, SHINE Consulting s.r.o.
Citované a související zdroje:
- HAJKR J. :Peklo změn [online]. jaknazmenu.cz, ©2017. [cit. 6.11.2017]
- HAJKR J.: Klam plánování - smutné účtování [online]. jaknazmenu.cz, ©2017. [cit. 23.11.2017]
- HAJKR J.: Jaký vliv má optimistické zkreslení na naše štěstí? 3 tipy pro úspěch Vašich projektů [online]. jaknazmenu.cz, ©2017. [cit. 13.3.2017]
- O optimistickém zkreslení se můžete vice dozvědět zde SHAROT, Tali Optimism bias TED [online]. ©2012 [cit. 10.2.2017]
Doporučení k dalšímu samostudiu z našeho blogu www.jaknazmenu.cz:
Více o MOTIV-ACE® se dozvíte
- v článku: HAJKR J.: Jak jsme využili MOTIV-ACE® pro motivaci lidí a firem zasažených COVID19 [online]. jaknazmenu.cz, ©2020 [cit. 31.3.2020]
- ve videu: HAJKR J.: Spolupráce je jako vztah - Musí být skutečná a férová - představení MOTIV-ACE® [online]. jaknazmenu.cz, ©2020. [cit. 28.1.2020]
- v článku: HAJKR J.: Vylovte si svou odměnu [online] jaknazmenu.cz ©2019. [cit. 13.11.2019]
- v článku: HAJKR J: Zaměstnanci v éře COVID19: oddělte zrno od plev [online]. jaknazmenu.cz, ©2020. [cit. 23.4.2020]
- v tomto: Stručném popisu a grafickém znázornění.
Nastavte férové prostředí pro projekty, změny a inovace www.motiv-ace.cz
PŘÍLOHA: Jak jsem přišel na to, že si musíme pomoci sami
Rada našeho městyse Pozořice v sobotu 14.3. pružně schválila řadu místních opatření. Připravili jsme letáček pro každý dům s návodem, co mají konkrétně lidi u nás dělat, i proto, že lidé nic moc z toho, co vláda doporučuje a nařizuje, v praxi důsledně nedělají. Vybojovali jsme také docela rychle malou komunikační bitvu od stanoviska: „O nic nejde, omezení je pod 30 lidí, takže v pohodě jedeme dál“ k názorům, které myslím více reflektoval rizika. Vznikl také širší dokument do mailu, kontaktní sdílený dokument pro pomoc, formulář pro sběr žádostí a nabídek. Nastavili jsme systém komunikace tak, aby v tom radnice nebyla sama, a rozjeli akci. Na počátku to byly roušky a desinfekce.
Jako člen týmu jsem také zkusil hned o tom památném víkendu ověřit oficiální kontaktní údaje, abychom našim lidem dávali správné informace. Zavolal jsem na oficiálně propagovaný kontaktní telefon infolinky Státního zdravotního ústavu a chtěl jsem zajistit test na koronavirus pro sebe, jako občana, který má podezření na nákazu a který se setkal s mnoha lidmi. Zkrátím příběh. Vznikla Hlava 22.
Byl jsem odkázán na Krajskou hygienickou stanici v Brně, avšak ouha, jejich kontaktní telefon (slovy JEDEN MOBIL) o víkendu nefunguje. Opravdu Super, když se v době nabíhající pandemie nedovoláte na krajskou hygienu ani během dne. Vlídný pán mi však poradil, že se mohu nechat testovat i v řadě soukromých laboratoří. Ouha, podruhé. Už předtím jsem si prohlédl na příslušné, že jich je celá řada. Ty, které jsou u Brna, vás však odkážou na hygienu, či praktického lékaře. Obzvlášť pikantní mi připadal jeden návod, že samotný odběr má provést praktický lékař a má se jim to poslat k analýze. Hmm, doposud jsem spíše vnímal, že nikam chodit nemám…
Fakultní nemocnice v Brně má po útoku hackera nedostupný web. Je to fakt hnus udělat takový čin. Nebyl náhodou loni na podzim závažný útok na nemocnici v Benešově? Jaká je vůbec v tuto chvíli kybernetická bezpečnost našich nemocnic?
Na základě doporučení na webu ministerstva zdravotnictví volám tedy 155. Hurá funguje. Odezva je rychlá, ale paní se diví, proč nevolám rovnou 112. Aha. No nevadí. A že není fungující víkendový hotline na hygienu? Paní se diví podruhé. Na základě její rady volám na linku 112. Funguje perfektně, jsem rychle přepojen a slečna na druhé straně mě vyslechne. Výsledek je tento: „Vaše příznaky nejsou akutní, počkejte do pondělka. Řešíme urgentní případy. Nejprve volejte praktického lékaře. Sem pouze, pokud se stav fakt zhorší“. Na můj dotaz, co mám tedy dělat a jak mám ověřit, že nejsem přenašeč a že mám natrasováno mnoho lidí, které jsem odpověď nedostal. Že bychom už trasování vzdali? Vyvolalo to trochu moji obavu. Když epidemie sotva začala a už (asi?) teď není ani kapacita zařadit mně do pořadníku na test. Jak asi bude připraveno to další?
Když jsem pak začal sledovat dění, kdy tu vázne zásobování klíčovým ochranným materiálem, nejsou roušky, nejsou připraveny kapacitně hotline, není pravda, že se můžete nechat (i komerčně) otestovat, není vyřešeno co s kontaminovaným odpadem atd atd. Na základě toho všeho konstatuji, že dostatečně připraveni jsme nebyli. Vše vzniklo naprosto živelně, a vskutku agilně. Popravdě takto jsme asi ale agilitu testovat nechtěli, že? Zatímco jsme chystali informační kampaň, tak v obci ještšě v pondělí 16.3. probíhal čilý ruch, řemeslníci pracovali, lidé byli na zahrádkách. Lidé prostě nezavnímali, co se v tuto chvíli opravdu děje.