Zásadní sdělení je, že inovace se dají nastavit jako proces. Hodně lidí se domnívá,že mít nápady a být kreativní nejde dobře řídit. Většinou jsem se potkal s přístupy typu "za každý nápad stovku", nebo "každý podá měsíčně aspoň jeden zlepšovák". Tohle opravdu nefunguje.
Když se to ale udělá chytře, tak to kupodivu jde. V čem ta chytrost spočívá? Podobně, jako nemůžete mít cíl být šťastný, protože pocit štěstí je důsledek splnění jiných cílů a potřeb, tak i u inovací nelze dát přímo cíl "zlepšujte". Šikovné firmy se zaměřují na vytvoření prostředí, které podporuje vznik nápadů a jejich zpracování do použitelných řešení. Na čem takové prostředí stojí?
- Pro inovace lidé potřebují mít vyčleněný čas. Nemohou to dělat jen jako doplněk jiného pracovního úkolu.
- Organizace musí mít nastaven proces – kuchařku, jak se nápady shromažďují, probírají a jak se postupně přetavují do funkčních řešení.
- Na nápadech a jejich zpracování se musí podílet lidé ze všech úseků ve firmě, nejen konstrukce, inženýři, nebo technici.
- Do procesu je vhodné od počátku vtáhnout zákazníka – uživatele výsledného řešení. Aby se pozornost zaměřovala tím správným směrem, je potřebné nastavit proces hodnotové inovace. Zjednodušeně řečeno, hledáme taková řešení, která přinášejí maximum užitku pro klíčového zákazníka v hodnotovém řetězci.
A teď to podstatné:
Lidé, kteří se na celém procesu inovace od nápadu k použitelnému řešení podílí, potřebují mít neustále zpětnou vazbu, že to, co dělají je pro někoho užitečné. Potebují mít pocit smysluplnosti. V týmu je nezbytá skutečná spolupráce. Tedy reálný, fyzický kontakt lidí, nikoliv pouze virtuální spolupráce.Jak prostředí skutečné spolupráce navodit je popsáno v souvisejícím článku "Vytvořte trojúhelník a problém je ze 2/3 vyřešen (Pythagoras)" (viz seznam níže).
Více lidí spoluvytváří výsledné řešení. Není to spolupráce v tom smyslu, jak se často děje, kdy každý udělá jen svůj kousek a práci posune dál.
Tým musí mít svou pracovní náplň během dne pod svojí kontrolou a sdílet pocit, že je jeho práce důležitá.
Takto nastavené prostředí podporuje vznik vnitřní motivace lidí a tím vytváří inovační kulturu. A tady mě právě napadla souvislost. V knize pana Newporta Buďte tak dobří, že vás nepřehlédnou, se píše i o sebedeterminační teorii motivace (self determination theory). Ta (zjednodušeně) říká, že motivace se u lidí dostaví, pokud máme pocit smysluplnosti naší práce, pocit autonomie (nevykonáváme jen příkazy) a jsme součástí spolupracujícího kolektivu. Podrobněji je téma rozveneno v článku "V čem neměl Steve Jobs pravdu" (viz seznam níže).
Myslím, že v mnoha firmách se inovacím špatně daří právě proto, že některý ze shora zmíněných bodů chybí. A jak je to u vás?
Více zajímavostí z SHINE think-tanku někdy příště. Také můžete získat návod v našem jednodenním kurzu "Efektivní řízení INOVACÍ".
Autor článku: Michael Motal, SHINE Consulting s.r.o.
Citované a související zdroje:
- NEWPORT, Cal. Tak dobří, že vás nepřehlédnou: vášeň je na nic, práci snů získáte díky dovednostem. Přeložil Jan ŠIMRAL. V Brně: Jan Melvil Publishing, 2018. Žádná velká věda. ISBN 978-80-7555-046-0
Doporučení k dalšímu samostudiu z našeho blogu www.jaknazmenu.cz:
- HAJKR J.: 5 tipů pro lídra dnešní doby [online]. jaknazmenu.cz, ©2020. [cit. 18.04.2023]
- HAJKR, Josef: Vytvořte trojúhelník a problém je ze 2/3 vyřešen [online]. jaknazmenu.cz, ©2018. [cit. 22.5.2018]
- HAJKR J.: V čem neměl Steve Jobs pravdu? [online]. jaknazmenu.cz, ©2018. [cit. 30.11..2018]
- HAJKR J., MOTAL M.: PROJEKTY A LIDÉ: Jak pomoci trojúhelníka změny vybudovat agilní a inovativní kulturu, kde lidé skutečně spolupracují, [online]. jaknazmenu.cz, ©2019. [cit. 3.1.2019]
- https://en.wikipedia.org/wiki/Self-determination_theory
- HAJKR J.: S firmou je to jako s lodí. Bez znalé a motivované posádky půjde ke dnu. [online]. jaknazmenu.cz, ©2020. [cit. 8.1.2020] - Zde najdete na příkladu motivace úvahu, proč trvá tak dlouho, než se nové myšlenky vůbec dostanou do manažerské praxe.
- HAJKR J.: Spolupráce je jako vztah - Musí být skutečná a férová - představení MOTIV-ACE® [online]. jaknazmenu.cz, ©2020. [cit. 28.1.2020]
- HAJKR, J: Zaměstnanci v éře COVID19: oddělte zrno od plev [online]. jaknazmenu.cz, ©2020. [cit. 23.4.2020]
Nastavte férové prostředí pro projekty, změny a inovace www.motiv-ace.cz