Přišla korona krize, svět práce se začal měnit. Co pro vás bylo největší změnou a největší výzvou na jaře?
Změna byla velmi výrazná a rychlá a pro nás v projektovém řízení se změnilo v zásadě úplně všechno. Během března jsme změnili obchodní model a přešli jsme kompletně do ONLINE podoby s téměř všemi produkty.
Jaká pro Vás osobně byla změna přejít téměř kompletně na Home Office.
Byl to obrovský nápor na rodinu a vztahy a jsem rád, že jsme to ustáli. V současnosti mně to naprosto vyhovuje a jsem rád, že nemusím cestovat na meetingy.
Co pro vás znamená hybridní tým? Jak byste jej definovali.
Pro mě je to tým, který pracuje na projektech tak, že část lidí je schopna se setkávat prezenčně (on-site) a část je připojena vzdáleně (online).
Jaké dovednosti zaměstnanci potřebují, aby spolupráce na dálku opravdu fungovala? A jaké dovednosti zaměstnancům chybí?
Rozdělil bych to na dva směry. První věc je motivace - ten kdo sám opravdu chce, tak se dokáže rozvíjet a učit. Personální útvary mohou poskytnout podporu, ale je to na lidech samotných. Kdo jenom čeká, je již mnohdy v tuto chvíli beznadějně pozadu. Druhá věc je opravdu efektivní využití samotných nástrojů.
A jakou roli tedy podle Vás sehrávají samotné technologie?
Naprosto zásadní. Je to stejné, jako kdybyste chtěli letět do vesmíru bez skafandru, nebo sekat trávu na zahradě bez sekačky třeba jenom srpem. Je třeba zvládnout skvěle několik relativně jednoduchých technologií, které přinášejí výsledky.
Zkuste říci, jaký nástroj je pro vás absolutně nejdůležitější? Bez kterého byste si nedokázali v tuhle chvíli fungovat.
Pro projektové řízení jsou to u nás interně MindManager pro myšlenkové mapy a naše vlastní prostředí pro plánování a oceňování MOTIV-ACE.
Z pohledu aktuální situace a práci s klienty jsou to ZOOM, MURAL, MENTIMETER a JAMBOARD. A samozřejmě cloudová řešení (GSuite, Synology Cloud). Pro samotné tréninky a microlearning je pro nás důležitý také DIGISKILLS portál. Ten nám nyní velmi pomáhá!
A Jaké nástroje doporučíte svým klientům?
Ty samé. Zásadně doporučujeme to, co máme sami ověřeno.
Máte u Vás sepsány dohody, které Vám pomáhají ve spolupráci?
Ano máme a u nás vyhrává jednoduchost. Čím déle funguje, tím je pravidel méně a jsem za to rád.
Máte konkrétní tipy a triky jak budovat důvěru při spolupráci na dálku?
V první řadě je to rytmus. My máme vždy v pondělí den pro nás samotné a nepracujeme s našimi klienty a až na pár vyjímek netrénujeme. Máme hlavní poradu, plánování, interní brainstormingy a interní pracovní meetingy.
Důležitá je také otevřenost a transparentnost - sdílení dokumentů, myšlenek, nápadů.
A co bych opravdu vyzdvihnul je vzájemné oceňování, kdy si dáváme zpětnou vazbu na odvedenou práci v rámci našich zmíněných pravidelným porad.
Jak budovat sociálno při spolupráci na dálku?
Podle mě je hlavně důležité dbát na svůj work life balance a nepřetěžovat se. Vždy před hlavní poradou máme čas, kdy si můžeme nezávazně popovídat o tom, co jsme dělali, zavtipkovat a podobně. Vzpomínám si také na 90. léta a své studium v Nottinghamu. Tehdy mě překvapilo, že se lidé potkávají například v kuchyňkách a povídají si, sdílejí o svém volném čase a zálibách. Časem jsem pochopil, že tohle je opravdu důležité pro dobrý pocit v pracovním kolektivu a sociální vazby.
Jak v hybridním světě trénovat pro praxi použitelné postupy? Jak motivovat zaměstnance ke vzdělávání se, přijímání nových postupů a jak je nadchnout pro to, abychom si udělali spolupráci lepší a lehčí?
Pro motivací je důležitý smysl, aby lidi věděli kam jdou a proč, to je naprostý základ. Nám se také osvědčilo, že samotné tréninky děláme v zásadě dávkově a hybridně s využitím prvků mastermind a e-learningu.
Má cenu chtít vědět, co v průběhu přednášky lítá účastníkům hlavou (emoce, pocity)? Jak se jich ptáte? Jak Vám dávají (ideálně upřímnou) zpětnou vazbu?
V online prostředí využíváme chat a další funkce v ZOOMU, které jsou k tomu určeny, dále také MURAL a nebo si jednoduše na kameře dáme vědět, jak na tom jsme pozicí ruky. Čím je ruka výše tím máme více energie.
Co nejlépe (konkrétně) funguje ve vaší firmě?
Nastavení férového oceňování pro které využíváme naši vlastní aplikaci MOTIV-ACE. Vše jsem popsal v článku: Jak jsme využili MOTIV-ACE® pro motivaci lidí a firem zasažených COVID19.
Záznam celého webináře je zde.